lördag 1 maj 2010

Mönster på en liten rund blå elefant!

Tänkte dela med mig av ett av mina egna mönster, och jag vill självklart som alla andra som lägger ut mönster att det används på ett sjyst sätt! Så jag hoppas att du har förståelse för det, och att du inte går och säljer detta, eller något liknande. Skulle även bli jätteglad om du länkade till mig om du t.ex. skulle använda mitt mönster i din blogg!

Hur som helst, här kommer i alla fall mitt elefantmönster:

Jag har använt mig av lite restgarner jag hade hemma, och virkade denna lilla krabat på en eftermiddag, tror att det går bra att använda vilket garn som helst, bara man har en virknål som passar till. Vet inte vad detta garn hette efter som att det bara var lite rester, men det var ganska tjockt och jag använde virknål nr 3.5.

Kroppen:

Varv 1: Jag började med att lägga upp två luftmaskor(eller magisk ring) sedan virkade jag 6 fm i första maskan.
Varv 2: 2fm i varje maska varvet ut.
Varv 3: 1fm, 2fm i nästa maska.
Varv 4: 2fm, 2fm i nästa.
Varv 5: 3fm, 2fm i nästa.
Varv 6: 4fm, 2fm i nästa.
Varv 7: 5fm, 2fm i nästa.
Varv 8-12: fm i alla maskor varvet ut
Varv 13: 5fm, 2 fm tillsammans ( du tar upp så att du har 3st maskor på nålen, och drar igenom alla samtidigt)
Varv 14: 4fm, 2fm tills.
Varv 15: 3fm, 2fm tills.
Varv 16: 2fm, 2fm tills.
Varv 17: 1fm, 2fm tills.
Varv 18: 2fm tills i alla maskor varvet ut.

Det är nog bra om du börjar stoppa kroppen innan du virkat ihop den ;)

Öronen:

Varv 1: 2lm, 6fm i första maskan.
Varv 2: 2fm i varje maska varvet ut.
Varv 3: 1fm, 2fm i nästa maska.
Varv 4: 2fm, 2fm i nästa.
Varv 5: 3fm, 2fm i nästa.
Varv 6: 4fm, 2fm i nästa.

Snabel:

Varv 1: 2lm, 5fm i första maskan.
Varv 2-9: fm varven ut. (eller hur lång snabel man vill ha)

Fötterna valde jag att virka på direkt, genom att ta upp 12 maskor, virka ett varv med fasta maskor, och sedan ett varv med 2 fasta maskor i varje maska varvet ut. Men det går lika bra att virka dom löst eller vad man nu har för fantasi. Ögonen broderade jag bara med vanligt garn. 

Skriv en kommentar om det är något i mönstret som strular, så hjälper jag dig gärna så gott jag kan! Och efter som att kl nu är halv 1 så kan det säkert finnas något små fel :)

Kram Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar